Pixarin tiede paljastaa animaatioelokuvien salaisuudet askel askeleelta
Näyttelyn keskellä on omistettu osio PIXAR-elokuvien tieteestä CaixaForumissa. Javier Hidalgo, La Caixa -säätiön tiedenäyttelyiden johtaja, korosti esittelyssä kiinnostusta seurata PIXAR-elokuvan tuotantoprosesseja tieteen näkökulmasta. ”Tämä on erittäin pedagoginen näyttely, suunnattu kaikille yleisöille. 4-5-vuotiaat lapset, jotka jo ymmärtävät joitain mielenkiintoisia tieteellisiä käsitteitä; ja vanhemmat, joiden elämään PIXAR-elokuvat kuuluvat”, hän sanoi.
Emotionaalinen osa ei saa unohtua. Mikä saa meidät samaistumaan puuhun, hyönteiseen tai autoon? Javier Hidalgo vastasi tähän kysymykseen osoittamalla, että se saavutetaan tuhansien ammattilaisten työn ansiosta: alkaen henkilöstä, joka simuloi kuinka tuuli liikuttaa puun oksia; aina niihin, jotka animoivat kasvojen eleitä; kulkeen niiden, jotka simulovat valaistuksen, joka luo tietyn tunnelman.
Elisa Durán, La Caixa -säätiön varatoimitusjohtaja, halusi korostaa, että tällainen näyttely täydentää koulussa tehtävää työtä, erityisesti niissä kouluissa, jotka käyttävät projektiperusteista oppimista. Tässä mielessä on vuorovaikutus 2000-luvun koulutyön ja tämän näyttelyn tarjoamien kokemusten välillä.
Pixarin tiede perustuu kokeiluun, ja siksi sinne on asennettu lukuisia interaktiivisia moduuleja, joissa voimme simuloida ammattilaisten työtä jokaisessa tuotantovaiheessa. Ensimmäinen vaihe on mallintaminen, jossa näemme saviin suunnitellut hahmot, jotka ovat ensimmäinen kolmiulotteinen viite hahmolle. ”Rigging” on outo käsite, mutta se perustuu liikkeen tunteiden luomiseen luille ja nivelille. Voimme kokeilla sitä valitsemalla tietyn animaation. Erilaisten interaktiivisten avulla voimme soveltaa erilaisia pintoja ja tekstuuria kullekin esineelle, säätäen erilaisia parametreja mielensä mukaan.
Syventääksemme luonnollisia ympäristöjä, on asennettu eräänlainen kasvillisuuspuutarha, valaistu puu, jossa voimme muuttaa kameroiden sijaintia havaitaksemme muurahaisen näkökulman esimerkiksi. Kuvakehyksittäinen animaatio mahdollistaa täydellisen sekvenssin luomisen ja tuloksen näkemisen reaaliajassa; ja valittu valaistus pienille ympäristöille luo erilaisia tuntemuksia. Näyttely, josta voi nauttia ensimmäisessä persoonassa, kokeillen kaikkia valmisteltuja interaktiivisia elementtejä, joita on joskus kaksinkertaisina ja kolminkertaisina, jotta vierailijat voivat nauttia niistä samanaikaisesti.
Lisäksi Isabel Fuentesin mukaan, CaixaForum Madridin johtaja, järjestetään täydentäviä toimintoja, kuten koulutyöpajoja, elävöitettyjä vierailuja, perheohjelmia, elokuvien esityksiä ja luentoja perheille. Kokemus, joka saa meidät tuntemaan osalliseksi valtavasta joukosta ihmisiä, jotka työskentelevät elokuvan luomiseksi. Kuka tietää, ehkä jotkut lapset, jotka nyt simuloida ja oppia tässä näyttelyssä, päättyvät työskentelemään ammattilaisina tulevaisuuden PIXAR-elokuvissa.